Magyar fejlesztés mentheti meg százak életét Európában

2018. április elsejétől csak úgy engedélyezhető egy új autótípus forgalmazása, ha beépítésre kerül egy automatikus segélyhívó eszköz (eCall), melynek célja a halálos kimenetelű közúti balesetek számának csökkentése. Az Albacomp RI Rendszerintegrációs Kft. a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel és a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft.-vel közösen a GINOP-2.2.1-15-2016-00011 azonosítószámú, Gépjárművekbe utólag beszerelhető eCall fedélzeti eszköz és kommunikációs rendszer fejlesztése című projektjének keretében olyan eCall fedélzeti eszközt és kommunikációs rendszert fejlesztett, amelyet utólag is be lehet szerelni az autóba, így a használt autó tulajdonosok is élhetnek az eCall rendszer adta előnyökkel.

A statisztikák szerint Európa-szerte évente közel 2500 ember szenved halálos autóbalesetet, és ennek sokszorosa súlyos sérülést. A beleset esetén az első óra, a segítség gyors kiérkezése nagy jelentőséggel bír. Ezen hivatott segíteni az Unió eCall segélyhívó rendszere, mely automatizálja és a baleset helyének azonosításával hatékonyabbá teszi a 112 központokon keresztül a segélyhívást.

Az Unió rendelet szerint jelenleg az eCall azonban csak az új autókban kötelező, ám Magyarországon és egész Európában is jellemzően idősebb autók – a régióban 13,9 év az autók átlagéletkora, míg az Európai Unióban is 10,7 év – vannak forgalomban.

„Az Albacomp azért döntött az autókba utólag beépíthető eCall rendszer fejlesztése mellett, hogy semmilyen hátrány ne érhesse a használt gépjárművek tulajdonosait, sofőrjeit és utasait; a konzorcium a fejlesztéshez pedig jelentős uniós támogatás kapott, amely a projekt összköltségének 60 százalékát fedezi, ennek ellenére az Albacomp saját költségeink közel 60%-t önerőből fedezi. Azon túl, hogy a használt autók utasainak megadhatjuk ugyanazokat a feltételeket, mint amelyeket az új járművek használói élvezhetnek, cégünk számára azért is izgalmas az eszköz kifejlesztése, mert a projekt által létrejövő terméknek nem csak a szoftver- és eszközfejlesztését, de a gyártását is házon belül oldhatjuk meg. A régióban ismereteink szerint mi gyárthatjuk az egyetlen autókba utólag is beépíthető, eCall szabványoknak megfelelő segélyhívó rendszert, így egy magyar fejlesztés mentheti meg százak, vagy akár ezrek életét is az európai utakon.” mondja el Minárovits Márton, az Albacomp RI Kft. ügyvezető igazgatója.

„Lényeges kiemelni, hogy a jogszabályoknak alapján csak nagyon komoly szabályozásoknak megfelelő, ellenőrzött, a felhasználó személyiségi jogait maximálisan szem előtt tartó eszköz alkalmazható az eCall rendszeren belül. Bár az eszköz mobil SIM kártyát tartalmaz, eCall felhasználás során kizárólag baleseti riasztási helyzetben kapcsolódik a mobiltelefon hálózatra, így a jármű illetve vezetője nem válik követhetővé, valamint baleset esetén sem szolgáltat semmiféle sebességre vagy a baleseti körülményre vonatkozó adatot.” – nyugtatja meg a felhasználókat Léstyán Ákos, az Albacomp RI Kft. tanácsadási igazgatója, a projekt gazdája. „Az Albacomp „Aegis” márkanevű eCall eszköze az Unió szabályozásának megfelelően személyi sérülés, vagy súlyosabb anyagi kár kockázatát jelentő baleset észlelése esetén automatikusan elküldi a baleset körülményeit – így a pl. GPS-koordinátákat, a baleset idejét, az üzemanyag típusát és a gépjármű azonosítóját – a 112-es hívószámra, felgyorsítva ezzel a mentési folyamatot. Ezzel egy időben autót automatikusan összeköti a segélyhívó telefonos diszpécserével, így a balesetet szenvedő szóban pontosíthatja, ha szüksége van a mentőre, műszaki segítségre, vagy ha mégsem súlyos a baleset. Az eszköz ezen túlmenően – pl. rosszullét esetén – lehetőséget nyújt kézi aktiválással történő riasztásra is. Az Aegis rendelkezik egyéb biztonsági, vagyonvédelmi felhasználási lehetőségekkel is – akár a biztosítótársaságok érdeklődésére is számot tarthat.”

A fejlesztés megfelel a 2015/758/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet szerinti egységes “112” páneurópai segélyhívó rendszer követelményeinek. A teljes mértékben autonóm, az összes szükséges érzékelővel felszerelt segélyhívó fedélzeti eszközünk bármilyen járműtípusba utólag beépíthető, és elérhetővé teszi minden gépjárművezető és utas számára az eCall automatikus segélyhívó rendszer szolgáltatásaiból származó előnyöket.

A fejlesztést az Európai Unió 2017-ben kiválasztotta a három legsikeresebb magyarországi beruházást képviselő magyar projekt egyikeként.

Az Aegis eCall eszköz a megbízhatóság érdekében nagyon alapos tesztelésen ment keresztül – 2 éven keresztül működött teszt járművekben, funkcionalitása számos célzott tesztelésen került ellenőrzése. Már a fejlesztés fázisában adatokat gyűjtöttünk tényleges autó töréstesztekben, több önálló teszt került végrehajtásra gépjárműben történő légzsák felrobbantása során, funkcionális tekintetében a vonatkozó szabványokban[1] rögzített teszt protokollokat hajtottuk végre a német TÜV-Süd által tanúsított tesztszoftver felhasználásával. A végső prototípus eszköz és annak balesetben történő megfelelő működése a baleseti szituációk, lassulások próbapadon történő modellezéssel, illetve ismételten több mint 10 valós baleseti szituációt modellező, gépkocsikkal végrehajtott törésteszteken került ellenőrzésre. Az eszközzel sikeres tesztet végeztünk a hazai ESR-112 segélyhívó központtal, melynek során a szükséges adatok átvitele, illetve a szükséges hangkommunikáció sikeresen megtörtént.

A projekt szakmai zárásaként az elvégzett munka igazolása érdekében az elkészült végleges eszköz jogszabályi-megfelelőségi tesztelése történt meg az eszköz balesetben történő sérülékenység-állósága, segélyhívási funkcionalitása és a hangkommunikáció minősége tekintetében.

Ezen hivatalos tesztek alapján az Albacomp Aegis eCall eszköze megfelel az Európai Unió és az ENSZ eCall alkatrészekre vonatkozó típusjóváhagyási követelményeinek[2]. A megfelelőséget a TÜV Rheinland–KTI Kft. illetve a németországi TÜV Rheinland Kraftfahrt GmbH. munkatársai által elvégzett vizsgálat és az azt dokumentáló vizsgálati jelentés tanúsítja. [1] EN 15464:2015; EN 15722:2015; (EU) 2017/79; UN Regulation No. 144 [2] (EU) 2017/78; (EU) 2017/79; UN Regulation No. 144 2018.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com